낙서탐방

스윙댄스의 역사 (퍼왔습니다)

기산(箕山) 2009. 11. 20. 19:59
스윙댄스의 역사 (퍼왔습니다)
 

스윙댄스의 역사

 

* 우리가 스윙댄스를 배우고 있지만 그 역사에 대해서는 잘 모르고 있죠.
그래서 조금 더 검색을 해 보았더니 재밌는 글이 나오더군요. 
영어로 돼 있어서 안 읽으실 분들이 많을 것 같아 날림번역을  해보았습니다.
말이 안 되는 부분은 딴지 걸지는 마시고 원문 보세요... ^^;;
 

 
스윙댄스의 역사 (글쓴이 : Lori Heikkila)

스윙댄스의 역사는 1920년대의 흑인사회로 거슬러 올라간다.
이 때 이미 재즈음악에 맞춰 찰스턴이나 린디합을 추었다는 것이 알려져 있다.

1926년 3월 26일, 뉴욕에서 사보이 무도회장이 개장하였다.
사보이는 길다란 구역의 마루바닥과 2층구조의 연주석을 기반으로 단기간에 성공하게 되었으며
밤마다 뉴욕의 내노라 하는 춤꾼들이 모여들게 되었다.
이러한 춤꾼들로 인해 사보이에선 스윙 재즈음악이 주류를 이루게 되었다.

1927년의 어느 저녁, 린더버그(Lindbergh)가 대서양을 건너 파리로 비행하는데 성공하였다.
그 무렵 '쇼티 조지'라는 별칭을 가지고 있던 스노우덴은 빠에서 어느 커플이 춤추는 것을
보고 있었는데, 어느 신문 기자가 다가와서 그 커플들이 추고 있는 춤이 무엇인가를 물었다고 한다.
그 때 스노우덴의 눈에 들어온 것은 벤치에 있던 신문의 머릿기사였던 린더버그의 기사였으며 
기사 제목은 '린디가 대서양을 넘어갔다 (Lindy Hops The Atlantic)'는 것이었다.
그러자 스노우덴은 '린디 합' 이라고 말했고, 그것이 그 춤의 이름으로 굳어지게 되었다.

1930년대 중반에는 6박자로 변형된 지터벅이 등장하게 되었는데
이는 1934년에 캡 캘러웨이 밴드의 리더가 그들의 음악을 지터벅이라고 소개하면서 부터였다.

스윙재즈 음악에 맞춰 추는 린디합과 지터벅은 점차 더 발전하였고 베니굿맨 등이 그러한 진화를
이끌었다. 댄서들은 스윙댄스에 탭댄스와 재즈스텝을 적용하기에 이르렀다.

1930년대 중반, 사보이의 수석무용수였던 허버트 화이트는 그의 이름을 딴 무용단인
'화이티의 린디하퍼들' (Whitey's Lindy Hoppers)을 조직하게 된다.
이 무용단의 가장 핵심적이었던 멤버는 프랭키 매닝이었다.
그들은 "A Day at the Races" (1937), "Hellzapoppin" (1941), "Sugar Hill Masquerade" (1942),
and "Killer Diller" (1948) 과 같은 영화에도 출연하기에 이르렀다.

1938년, 하비스트 문 무도회장이 최초로 린디합과 지터벅 경연대회를 개최하였다.
이 경연대회는 파라마운트사에 의해 영상으로 기록되었으며 유니버설사에 의해
1938년과 1951년에 영화 상영 전 뉴스로 상영되기도 했다.

1938년 초, 딘 콜린스가 헐리우드로 갔다.
그는 뉴욕 할렘가와 사보이에서 린디합과 지터벅 등의 스윙댄스를 배웠기 때문에
1941년에서 1960년 사이에 100편 이상의 영화에 출연하거나 혹은 안무가로서 활동했다.
그 영화들을 통해 가장 훌륭했던 백인 댄서였던 그의 실력을 적어도 30초 정도는 감상할 수 있게
되었다.

1930년대 후반에서 1940년대는 길거리나 클럽이나 경연대회나 영화 등에서 스윙 재즈가
많이 등장하였으며, 이러한 스타일의 춤을 뉴스매체들은 지터벅이나 린디합이라는 용어를
혼용하여 사용하였다.

1936년말까지는 린디합이 미국 전역을 휩쓸었다.
하지만 대다수의 댄스교사들은 린디합에 대하여 냉담한 반응을 보였다.
1936년에 미국댄스교사회 회장이었던 필립 너틀은 스윙댄스가 겨울도 넘기지 못할 것이라고
장담하였다.
1938년에 댄스교사사업협회 회장이었던 도널드 그랜트는 스윙 음악을 가리켜 재즈의 퇴보라고
악평하였으며 스윙에 몰두하는 사람들을 가리켜 경제불황의 불운한 희생자들이라고 하였다.
하지만 1942년에는 뉴욕댄스교사협회의 멤버 중 누구도 더 이상 지터벅(린디합의 후계자였던)을
무시할 수 없게 되었고, 그에 열광하는 사람들이 댄스플로어를 가득 메웠다.

1940년대까지도 뉴욕댄스교사협회들의 무도학원들은 공식적으로는 린디합이나 지터벅 등을
가르치거나 언급하지도 않았다.
그 때까지도 무도학원들은 탱고나 파소 도블레, 삼바, 메렝게, 맘보, 차차, 퀵스텝, 왈츠, 폭스트롯,
피바디 등만이 관심이었다.

그러나 1940년대 초, 아서 머레이 스튜디오는 각 지역의 무도회장에서 어떤 춤이
인기를 끌고 있는가를 조사하였고 그 결과 그의 스튜디오는 교본없이 몇몇 지역에서
스윙댄스를 가르치게 되었다.

1940년대 초, 스윙댄서였던 로레 헤일리가 백인 사회에서 유행했던 춤에 대한 글을 썼다.
그 무렵, 딘 콜린스는 클럽과 서부캘리포니아 경연대회에서 레니 스미스, 로우 서던 등을
지도하고 있었는데, 로레 헤일리는 그러한 스타일을 가리켜 '서부 스윙 (Western Swing)' 이라는
이름을 붙였다.
그녀는 1945년에는 아서 머레이의 스튜디오에서 가르치기도 했는데,
딘 콜린스 역시 1940년대부터 1950년대 초까지 헐리우드 및 샌프란시스코에서 아서 머레이의
교사들에게 스윙댄스를 가르친 바 있다.

1940년대 후반, 군인들과 선원들이 미국으로 귀환하였는데 그들은 파견기지에서 추던 춤을
계속 추었다.
지터벅은 스윙재즈 음악이 아닌 컨츄리-웨스턴빠에서 그런 형태의 음악에 맞춰 추는 것으로
바뀌었고 그것은 1980년대까지 인기를 끌었다.

1920년대부터 1990년대까지 음악의 변화를 보면
재즈, 스윙, 밥, 락앤롤, 리듬앤블루스, 디스코, 컨츄리 등으로 바뀌어 왔고,
춤 역시 린디합, 지터벅, 린디, 스윙 등으로 발전하였지만 지역별로 차이를 보인다.
1940년대에는 리듬앤블루스에서 발전한 춤들이 등장하였다.
대표적으로는  the Houston Push and Dallas whip (Texas), the Imperial Swing (St. Louis),
the D.C. Hand Dancing (Washington), and the Carolina Shag (Carolinas and Norfolk) 등이다.

1951년에 로레 헤일리는 그녀의 강습록을 엮어 교범으로 출판하였다.
여기에는 산타 모니카의 아서 머레이 스튜디오에서 가르쳤던 웨스턴 스윙에 대한 내용이
포함되어 있었다.
1950년대에 그녀는 아서 머레이 스튜디오를 위해 그 교범을 바탕으로 미국 전역에서
워크샵도 개최하였다.
그녀의 교범은 이후 44년간 큰 수정없이 아서 머레이 스튜디오에서 이용되었다.

1940년 중반부터 최근까지 린디합이나 지터벅은 무도학원의 교사들에 의해
보다 체계적인 형태를 갖추게 되었는데 이는 수강료를 내는 사람들의 요구에 부응하여
보다 대중적이면서도 멋진 춤을 추도록 가르치기 위해서였다.
그 결과 무도회장용 동부스윙(ballroom East Coast Swing)과
            무도회장용 서부스윙(ballroom West Coast Swing)이 보급되었다.

1950년대 후반, "American Bandstand", "The Buddy Dean Show" 과 같은 쇼프로그램들은
10대 청소년들을 대상으로 하였다.
당시 십대들은 엘비스 프레슬리나 리틀 리차드, 척 베리 등에게 빠져 있었다.
1959년에 캘리포이나 무도협회는 웨스턴 스윙을 웨스트 코스트 스윙으로 이름을 변경하였는데
이는 컨츄리&웨스턴 댄싱과 혼동하지 않기 위해서였다.

1990년대에 이르러서는 60살이 넘는 많은 댄서들이 여전히 린디합이나 지터벅 등의
스윙 댄스를 추고 있다.

----------------------------------------------------------------------------------
 
원문 :

History of Swing Dancing
By: Lori Heikkila


The history of swing dates back to the 1920's, where the black community, while dancing to contemporary Jazz music, discovered the Charleston and the Lindy Hop.
 
On March 26, 1926, the Savoy Ballroom opened its doors in New York. The Savoy was an immediate success with its block-long dance floor and a raised double bandstand. Nightly dancing attracted most of the best dancers in the New York area. Stimulated by the presence of great dancers and the best black bands, music at the Savoy was largely Swinging Jazz.
 
One evening in 1927, following Lindbergh's flight to Paris, a local dance enthusiast named "Shorty George" Snowden was watching some of the dancing couples. A newspaper reporter asked him what dance they were doing, and it just so happened that there was a newspaper with an article about Lindbergh's flight sitting on the bench next to them. The title of the article read, "Lindy Hops The Atlantic," and George just sort of read that and said, "Lindy Hop" and the name stuck.
 
In the mid 1930's, a bouncy six beat variant was named the Jitterbug by the band leader Cab Calloway when he introduced a tune in 1934 entitled "Jitterbug".
 
With the discovery of the Lindy Hop and the Jitterbug, the communities began dancing to the contemporary Jazz and Swing music as it was evolving at the time, with Benny Goodman leading the action. Dancers soon incorporated tap and jazz steps into their dancing.
 
In the mid 1930's, Herbert White, head bouncer in the New York City Savoy Ballroom, formed a Lindy Hop dance troupe called Whitey's Lindy Hoppers. one of the most important members of Whitey's Lindy Hoppers was Frankie Manning. The "Hoppers" were showcased in the following films: "A Day at the Races" (1937), "Hellzapoppin" (1941), "Sugar Hill Masquerade" (1942), and "Killer Diller" (1948).
 
In 1938, the Harvest Moon Ball included Lindy Hop and Jitterbug competition for the first time. It was captured on film and presented for everyone to see in the Paramount, Pathe, and Universal movie newsreels between 1938 and 1951.
 
In early 1938, Dean Collins arrived in Hollywood. He learned to dance the Lindy Hop, Jitterbug, Lindy and Swing in New York City and spent a lot of time in Harlem and the Savoy Ballroom. Between 1941 and 1960, Collins danced in, or helped choreograph over 100 movies which provided at least a 30 second clip of some of the best California white dancers performing Lindy Hop, Jitterbug, Lindy and Swing.
 
In the late 1930's and through the 1940's, the terms Lindy Hop, Jitterbug, Lindy, and Swing were used interchangeably by the news media to describe the same style of dancing taking place on the streets, in the night clubs, in contests, and in the movies.
 
By the end of 1936, the Lindy was sweeping the United States. As might be expected, the first reaction of most dancing teachers to the Lindy was a chilly negative. In 1936 Philip Nutl, president of the American Society of Teachers of Dancing, expressed the opinion that swing would not last beyond the winter. In 1938 Donald Grant, president of the Dance Teachers' Business Association, said that swing music "is a degenerated form of jazz, whose devotees are the unfortunate victims of economic instability." In 1942 members of the New York Society of Teachers of Dancing were told that the jitterbug (a direct descendent of the Lindy Hop), could no longer be ignored. Its "cavortings" could be refined to suit a crowded dance floor.
The dance schools such as The New York Society of Teachers and Arthur Murray, did not formally begin documenting or teaching the Lindy Hop, Jitterbug, Lindy, and Swing until the early 1940's. The ballroom dance community was more interested in teaching the foreign dances such as the Argentine Tango, Spanish Paso Doblé, Brazilian Samba, Puerto Rican Merengue, Cuban Mambo and Cha Cha, English Quickstep, Austrian Waltz, with an occasional American Fox-trot and Peabody.
 
In the early 1940's the Arthur Murray studios looked at what was being done on the dance floors in each city and directed their teachers to teach what was being danced in their respective cities. As a result, the Arthur Murray Studios taught different styles of undocumented Swing in each city.
 
In the early 1940's, Lauré Haile, as a swing dancer and competitor, documented what she saw being danced by the white community. At that time, Dean Collins was leading the action with Lenny Smith and Lou Southern in the night clubs and competitions in Southern California. Lauré Haile gave it the name of "Western Swing". She began teaching for Arthur Murray in 1945. Dean Collins taught Arthur Murray teachers in Hollywood and San Francisco in the late 1940's and early 1950's.
 
After the late 1940's, the soldiers and sailors returned from overseas and continued to dance in and around their military bases. Jitterbug was danced to Country-Western music in Country Western bars, and popularized in the 1980's.
 
As the music changed between the 1920's and 1990's, (Jazz, Swing, Bop, Rock 'n' Roll, Rhythm & Blues, Disco, Country), the Lindy Hop, Jitterbug, Lindy, and Swing evolved across the U.S. with many regional styles. The late 1940's brought forth many dances that evolved from Rhythm & Blues music: the Houston Push and Dallas whip (Texas), the Imperial Swing (St. Louis), the D.C. Hand Dancing (Washington), and the Carolina Shag (Carolinas and Norfolk) were just a few.
 
In 1951 Lauré Haile first published her dance notes as a syllabus, which included Western Swing for the Santa Monica Arthur Murray Dance Studio. In the 50's she presented her syllabus in workshops across the U.S. for the Arthur Murray Studios. The original Lauré Haile Arthur Murray Western Swing Syllabus has been taught by Arthur Murray studios with only minor revisions for the past 44 years.
 
From the mid 1940's to today, the Lindy Hop, Jitterbug, Lindy, and Swing, were stripped down and distilled by the ballroom dance studio teachers in order to adapt what they were teaching to the less nimble-footed general public who paid for dance lessons. As a result, the ballroom dance studios bred and developed a ballroom East Coast Swing and ballroom West Coast Swing.
 
In the late 1950's, television brought "American Bandstand", "The Buddy Dean Show" and other programs to the teenage audiences. The teenagers were rocking with Elvis Presley, Little Richard, and Chuck Berry leading the fray. In 1959, some of the California dance organizations, with Skippy Blair setting the pace, changed the name of Western Swing to West Coast Swing so it would not be confused with country and western dancing.
 
In the 1990's, dancers over 60 years of age still moving their Lindy Hoppin', Jitterbuggin', Swingin', and Shaggin' feet.

 

Swing Styles

Savoy Swing: a style of Swing popular in the New York Savoy Ballroom in the 30's and 40's originally danced to Swing music. The Savoy style of swing is a very fast, jumpy, casual-looking style of dancing

 

Lindy style is a smoother-looking dance.

 

West Coast Swing: a style of Swing emphasizing nimble feet popular in California night clubs in the 30's and 40's and voted the California State Dance in 1989.

 

Whip: a style of Swing popular in Houston, Texas, emphasizing moves spinning the follower between dance positions with a wave rhythm break.

 

Push: a style of swing popular in Dallas, Texas, emphasizing moves spinning the follower between dance positions with a rock rhythm break.

 

Supreme Swing: a style of Swing popular in Tulsa, Oklahoma.

 

Imperial Swing: a style of Swing popular in St. Louis, Missouri.

 

Carolina Shag: a style of Swing popular in the Carolinas emphasizing the leader's nimble feet.

 

DC Hand Dancing: a Washington, DC synthesis of Lindy and Swing.

 

East Coast Swing: a 6 count style of Lindy popular in the ballroom dance school organizations.

 

Ballroom West Coast Swing: a style of swing popular in the ballroom dance school organizations and different from the style performed in the California night clubs and Swing dance clubs.

 

Country-Western Swing: a style of Jitterbug popularized during the 1980's and danced to Country and Western music.

 

Cajun Swing: a Louisiana Bayou style of Lindy danced to Cajun music.

 

Pony Swing: a Country Western style of Cajun Swing.

 

Jive: the International Style version of the dance is called Jive, and it is danced competitively in the US and all over the world.

See Jive Syllabus and jive steps.